Perisian Android OS

Android adalah sistem operasi (OS) untuk peranti bergerak seperti telefon pintar, komputer tablet dan notebook. Android dibangunkan oleh Google berdasarkan sistem perisian Linux dan perisian GNU. Android asalnya dibangunkan oleh Android Inc. (firma yang kemudiannya telah dibeli oleh Google). Kemudian untuk mengembangkan Android, Open Handset Alliance ditubuhkan bersama, konsortium daripada 34 syarikat telekomunikasi, termasuk Google, HTC, Intel, Motorola, Qualcomm, T-Mobile, Nvidia dan Samsung. Android mempunyai komuniti yang besar dalam membangunkan serta menulis aplikasi untuk pengembangan fungsi peralatan. Dianggarkan hampir 70,000 aplikasi untuk Android boleh didapati, menjadikanya sasaran pengembangan peralatan kedua paling popular untuk peralatan mobile.

Sejarah versi Android OS bermula dari Android 1.0 pada September 2008. Android adalah satu sistem operasi mudah alih yang telah menyaksikan beberapa kemaskini sejak dibangunkan. Kemas kini kepada sistem operasi asas biasanya membetulkan bug dan menambah ciri-ciri yang baru. Sejak April 2009, setiap versi Android telah dibangunkan di bawah kod nama berdasarkan pencuci mulut. Versi ini telah dikeluarkan dalam susunan abjad: Cupcake(1.5), Donut(1.6), Eclair(2.0/2.1), Froyo(2.2.x), Gingerbread(2.3.x), Honeycomb(3.x) dan Ice Cream Sandwich(4.x). Versi pra Android digelar Astro dan Bender, tetapi nama-nama ini tidak dapat digunakan atas sebab-sebab cap dagangan.

Android Market adalah sebuah kedai perisian online yang dibangunkan oleh Google untuk peranti Android OS. Merupakan satu gerbang program permohonan ("app") yang dipanggil "Market", penanda bagi kebanyakan peranti Android, membolehkan pengguna untuk melayari dan memuat turun aplikasi mudah alih yang diterbitkan oleh pemaju pihak ketiga. Pengguna juga boleh mencari dan membaca maklumat terperinci mengenai aplikasi di laman web Android Market.